Rond 2022 besloot ik dat ik gamemuziek wilde schrijven. Ik had geen idee welke richting ik op wilde of wat me leuk leek. Ik vertelde mijn omgeving dat ik interesse had in het maken van gamemuziek en zo rolde ik in mijn eerste project: Cubi Slide. Mijn eerste opdracht? Het schrijven van een main menu muziek. Vol enthousiasme begon ik eraan en na wat feedback en herschrijfrondes klonk het al redelijk goed. Ook had ik levelmuziek geschreven en ook dat klonk zeker niet verkeerd. Cubi Slide was het begin van mijn liefde voor retro muziek en heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik retro 8-bit gamemuziek ging componeren. In deze blog ga ik dieper in op de muziek die ik gecomponeerd, met een theoretische analyse.
Wat is Cubi Slide?
Cubi Slide is een pixel stijl 2D indie puzzelgame. Althans, dat wordt het, want de game is nog in ontwikkeling. Ik heb toestemming gekregen om de concepten van de menu muziek en levelmuziek te delen. In de game speel je als een ijsblokje dat op glad ijs puzzels moet oplossen. De pixel-art geeft de game en retro sfeer. Die sfeer probeerde ik met muziek aan te vullen. Het is ook een vrolijke game en ook dat probeer ik te implementeren in de muziek.
Main Menu muziek
Het main menu moet je warm maken voor de game. We willen een vrolijke, maar koude game neerzetten. We hebben het over een ijsblokje! De muziek heeft als maatsoort 6/8 en heeft als toonsoort G majeur. Het is opgebouwd in twee delen: deel A, deel B en deel A’ (de ‘ staat voor ‘accent’). Deel A is 8 maten, deel B is 2 maten en deel A’ is weer 8 maten. Het accent wordt gebruikt om aan te geven dat dit deel van de muziek een variatie is op het eerdere deel, maar er te veel op lijkt om het een andere letter te geven.
Deel A bestaat uit het volgende:
- Een klokkenspel dat drieklanken speelt in een hoog register. De drieklank speelt in 1/8 ritme. Deze drieklanken vormen een harmonie.
- Een baslijn in een midden-laag register. De baslijn verandert van noot op de 1 en de 4.
- Een springende melodielijn in middenregister.
Deel B bestaat uit:
- Dezelfde baslijn als deel A.
- Het klokkenspel valt hier weg.
- Er komt op de achtergrond een majeur toonladder, die op elke 8ste van toon verandert.
- Er komen drums bij, bestaande uit een basedrum die op 1 klinkt en een snare die op de 4 klinkt met af en toe en variatie.
Het verschil tussen deel A en A’:
- Het klokkenspel is afwezig.
- Het toonladderloopje van deel B zet zich voort.
- De drums uit deel B zetten zich voort.
Akkoordschema
Het akkoordschema is niet super moeilijk, maar voor de sfeer werkt het goed.
A
G - - C - - | G - - C - - | Em - - - - - | D - - - - - | G - - C - - | G - - C - - | Em - - D - - | G - - - - - |
B
G - - C - - | G - - C - - |
A’
G - - C - - | G - - C - - | Em - - - - - | D - - - - - | G - - C - - | G - - C - - | Em - - D - - | G - - - - - |
Level muziek
Cubi Slide moet een relaxte game zijn om te spelen. Daarom heb ik bij de levelmuziek een stapje teruggedaan en de maatsoort 4/4 gemaakt. Het nummer heeft als toonsoort C mineur en is langzamer dan de menu muziek. Het is opgebouwd uit deel A, deel A’, deel A” deel B, deel A”, deel A” en deel C, waardoor het complexer is dan het vorige nummer. Levelmuziek moet makkelijk te loopen zijn en je wil natuurlijk niet dat het saai wordt. Deel A en variaties bestaan uit 4 maten, deel B bestaat uit 4 maten en deel C bestaat ook uit 4 maten.
Deel A bestaat uit 4 maten en is als volgt opgebouwd:
- Een basedrum die op 1 en 3’e speelt, samen met een snare die op 2 en 4 speelt, met als variatie eens in de vier maten slagen op 4 en de laatste twee 16e noten.
- Een aflopende drieklank met af en toe een losse grondtoon in midden register. Deze beweegt op 16e noten.
Deel A’ vult deel A aan met een melodie in midden-hoog register.
Deel A” voegt aan die melodie nog twee stemmen toe in midden en hoog register.
Deel B is als volgt opgebouwd:
- De aflopende drieklank wordt aangepast naar het akkoordschema van deel B
- De tweede en derde stem van de melodie vallen weg.
- De melodie verandert niet veel in ritme ten opzichte van A’, maar verandert in melodie naar het akkoordschema.
- De drums blijven hetzelfde.
Bij deel C valt alles weg, behalve de drums.
Akkoordschema
Wederom niet super moeilijk.
A
Cm- - B | Cm- - - | B - - - | G - - B |
A’
Cm- - B | Cm- - - | B - - - | G - - B |
A”
Cm- - B | Cm- - - | B - - - | G - - B |
B
Ab- - - | Fm- - - | G - - - | G - - - |
A” (x2)
Cm- - B | Cm- - - | B - - - | G - - B | Cm- - B | Cm- - - | B - - - | G - - B |
C
|- - - - | - - - - | - - - - | - - - - |
Mijn eerste gamemuziek schrijven, hoe was dat?
Ik merkte dat ik super veel inspiratie had en gelijk gemotiveerd aan de slag ging. De mogelijkheden in Logic Pro X, het programma waar ik het nummer in geproduceerd heb, waren overweldigend en ik heb behoorlijk gespeeld met instellingen om de juiste sound en sfeer neer te kunnen zetten. Ik kijk vooral met trots terug op een leuke, experimentele en leerzame tijd, waarin ik de basis heb gelegd voor het soort gamemuziek dat ik graag schijf. Ik kan niet wachten tot ik de volgende muziek voor deze game mag schrijven!
Heb jij ideeën voor mijn volgende blogpost, of heb je feedback op deze blog? Laat het vooral achter in de reacties.
Over mij
Ik zal me meteen even voorstellen. Mijn naam is Kyra van Meijl, een zangeres en componist gespecialiseerd in retro chiptune gamemuziek. Ik ben in 1998 geboren in het Brabantse Someren-Eind. Al van kleins af aan... Lees meer
Reactie plaatsen
Reacties