Ben je een game developer op zoek naar authentieke 8-bit muziek voor je ruimte-thema game? Of maak je content en zoek je nog retro achtergrondmuziek? Ontdek mijn nieuwste album, '8-bit Space Music', een collectie van 9 unieke nummers die de nostalgische geluiden van retro videogames naar een hoger niveau tillen. Gratis te downloaden. Dit album biedt de perfecte soundtrack voor je volgende project. Lees verder om meer te weten te komen over mijn creatieve proces en hoe je deze muziek kunt integreren in jouw games.
Introductie
Ik ben al van kleins af aan onder de indruk van gamemuziek. De manier waarop de sfeer wordt neergezet en een gevoel wordt opgeroepen zorgt ervoor dat ik nooit zonder muziek wil gamen. Serieus, als ik een mobiele game speel moet het geluid aan. Desnoods doe ik oortjes in. Vooral de interactieve elementen, zoals in de Sly-serie waar de muziek intenser wordt tijdens gevechten, hebben me altijd aangesproken.
Maar goed, genoeg over mijn nostalgie. Een jaar geleden kreeg ik het idee om gamemuziek te schrijven. Ik had al wat geschreven voor een vriend van me en vond het zo leuk dat ik door wilde gaan. 8-bit muziek leek me ontzettend leuk om te maken. Niet alleen de theorie achter de muziek, maar ook de sound en de sfeer. Na wat onderzoek vond ik een externe plug-in voor Logic; het programma dat ik gebruik. Ik liet mijn eerste nummer horen aan diezelfde vriend. ‘Klinkt als een ruimte nummer,’ zei hij. Wat nou als ik een heel album maakte voor ruimtegames? Dat ben ik dus gaan doen.
Het maken van 8-bit muziek
Logic Pro X voor Mac was altijd mijn go-to DAW (Digital Audio Workstation). Ik werk intussen al ruim zes jaar met Logic. Na wat zoekwerk vond ik de Magical 8bit Plug van YMCK. In deze plug-in heb je Square frequenties, Triangle frequenties en een noise generator. Dit simuleert precies wat een componist in de jaren ‘70 en ‘80 ook kon. De plug-in gaf me meer gevoel bij de frequenties en de mogelijkheden binnen 8-bit. Hier heb ik de eerste drie nummers op het album mee gemaakt.
Later ging ik aan de gang met Logic Pro voor iPad. Je kunt een gratis pakket downloaden binnen de app met 8-bit geluiden. Ik gebruik maar een klein deel van het pakket, aangezien de meeste geluiden meer synthesizer zijn dan 8-bit. Ze hebben wel een nostalgisch ‘gevoel,’ maar echt 8-bit is het niet. Dat haalt niet weg dat het alsnog een mooi pakket is. Met de geluiden heb ik geprobeerd de frequenties zo goed mogelijk na te bootsen en te manipuleren. Gaandeweg leerde ik steeds beter omgaan met de app, de geluiden en over het componeren van gamemuziek in het algemeen. Mocht je nog tips hebben voor Logic Pro voor iPad, laat ze gerust achter in de reacties! Ik houd van verstopte dingen en plug-ins die mijn workflow makkelijker maken en uiteraard nieuwe, betere sounds.
Alle nummers in het album
8-bit Space Music bevat 9 nummers, die allemaal een eigen sfeer hebben. Op één nummer na, komt het hoofdthema van de Main Theme overal terug, als je goed luistert. De eerste vier zijn gecomponeerd op mijn Mac, de rest op de iPad. Hieronder alle nummers op een rij:
- Space Main Theme: Dit nummer is gemaakt als menu of openingsmuziek. Uiteraard kun je de muziek gebruiken zoals je wil. Het nummer is vooral ontstaan door te experimenteren met de Magical 8bit Plug.
- Industrial Planet: Ik had dit als levelmuziek bedacht. Het idee is dat het klinkt als een fabriek met veel robots. Deze is eigenlijk bijna volledig gemaakt met de noise machine.
- Star Millitia: Nog meer levelmuziek. Ik zie hier altijd van die ‘Space Invader’ vibes bij, vandaar de naam.
- Exploding Sun: Erg intens, voor bijvoorbeeld een eindbaas of extra moeilijk level. Hierin ging ik vooral experimenteren met verschillende akkoordschemas en probeerde ik zo veel mogelijk spanning op te bouwen.
- Exploring the New Planets: Dit is een wat vrolijkere melodie, die uitnodigt tot avontuur. Dit was het eerste nummer dat ik geschreven had op iPad en hiermee heb ik dus vooral verschillende geluidjes getest.
- AI Malware: Nog meer eindbaas muziek. Ik schreef het met Industrial Planet in mijn hoofd. In mijn gedachte horen deze twee nummers bij elkaar. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit nummer gebruikt gaat worden.
- Milky Way: Een rustiger nummer voor de wat rustigere en chillere levels. Ik had wel genoeg van dat up-tempo en dreigende. Ik wilde ook wat rustigs maken.
- Cruising through the Astroid Rain: Een vrolijke, avontuurlijke melodie. De uitdaging was: schrijf een slecht nummer. Maak zelf maar uit of ik gefaald of geslaagd ben.
- Astral Float: Weer een rustiger nummer voor de chillere levels. Bij dit nummer heb ik altijd het gevoel alsof ik in de ruimte zweef. Dit was vooral een nummer waarbij ik wat functionaliteiten en geluiden heb uitgetest.
Door het maken van het album heb ik ontzettend veel geleerd over het maken van 8-bit en de restricties ervan. Het is leuk om met zo weinig mogelijk toch zo veel te kunnen maken.
Waarom is dit album gratis?
Er zijn zoveel gamemuziekcomponisten dat het lastig is om op te vallen. Ik wil de community iets waardevols bieden. Dit album is mijn visitekaartje, mijn eerste grote werk, en ik deel het graag gratis met de wereld.
Mijn album is gratis te downloaden via deze knop.
Gebruik het voor je games, je video’s, je streams, wat je maar wil! Als je me in de credits wil benoemen, ben ik al ontzettend blij. Vind je mijn muziek vet? Het is te luisteren via verschillende platformen, waaronder Spotify, Apple Music, Youtube Music en Soundcloud.
Over mij
Ik zal me meteen even voorstellen. Mijn naam is Kyra van Meijl, een zangeres en componist gespecialiseerd in retro chiptune gamemuziek. Ik ben in 1998 geboren in het Brabantse Someren-Eind. Al van kleins af aan... Lees meer
Reactie plaatsen
Reacties