Alternative Soundtrack - Music Jam #2 | Mijn eerste game jam

Gepubliceerd op 18 augustus 2024 om 14:03

Ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb voor het eerst meegedaan met een Game Jam, speciaal voor gamemuziek! Lees aan welke jam ik precies heb meegedaan, wat mijn game jam ervaring was en de resultaten van de jam. Ik kan je alvast verklappen, voor een eerste keer ben ik zeker tevreden met de resultaten.

Afbeelding afkomstig van Alternative Soundtrack - Music Jam #2

De Alternative Soundtrack - Music Jam is opgezet door Aurélien Castel, een Franse gamemuziek componist, actief op Itch.io. De Jam op zich is een uitdaging voor gamemuziek componisten om uit hun comfortzone te stappen en een bestaand nummer te herschrijven. Er wordt random een game uitgekozen aan het begin van de jam, waarvan een nummer wordt gekozen om te herschrijven. Vervolgens hebben deelnemers 10 dagen de tijd om iets in te leveren. Na tien dagen krijgt iedereen 5 dagen de tijd om nummers te beoordelen. Dit mag iedereen doen, ook mensen die niet deelnemen aan de jam. De Alternative Soundtrack - Music Jam komt elke maand terug.

Voorbereiding

Toen het thema bekend was, was ik ontzettend opgelucht! Ik speel namelijk al jaren Animal Crossing en ook in New Horizons zitten al heel wat uurtjes. Ik kende het nummer dat we opnieuw moesten schrijven, net als de stijl van Animal Crossing muziek. Dit was een goede inkomer voor mijn eerste gamemuziek jam. De voorbereiding was vooral goed lezen wat precies de opdracht was en waar allemaal naar gekeken zou worden.

Daarnaast heeft deze Jam een Discord groep, waar ik lid van ben geworden. Hier kon ik al mijn vragen stellen en kreeg ik wat voorproefjes van anderen luisteren.

Het Proces

Allereerst moest ik kiezen of ik mijn eigen stijl aan zou houden, of me ging verdiepen in de stijl van ACNH. Aangezien het mijn eerste game muziek jam was, besloot ik voor mijn eigen stijl te gaan en inspiratie te halen uit een eerdere Animal Crossing game op de Nintendo DS. Ik begon een beetje te proberen op Login Pro voor iPad en had al snel een heel leuk deuntje staan. Dat deuntje paste alleen totaal niet bij de game, dus die ligt nog op de plank om een keer een ander nummer van te maken. Ik opende een nieuw bestand en begon opnieuw. Deze keer kreeg ik wel een strand vibe en kon ik doorbouwen. Na twee dagen spelen met de muziek, kon ik aan de mix beginnen. Dat was vooral de uitdaging, gezien ik nog lerende was met mixen. Een dag na het mixen luisterde ik opnieuw en stelde hier en daar wat bij. Het nummer was klaar!

Ik uploadde het nummer op SoundCloud en op YouTube en stuurde het in.

Resultaat

Over het algemeen eindigde ik op de 45ste van de 56, wat niet slecht is voor een eerste keer! Hier mijn plaatsing voor de individuele categorieën:

  • Creativiteit: 38ste met 3.476 van de 5 sterren
  • Geloofwaardigheid: 39ste met 3.238 van de 5 sterren
  • Compositie: 43ste met 3.143 van de 5 sterren
  • Eerste Indruk: 44ste met 3.095 van de 5 sterren
  • Geluidskwaliteit: 47ste met 2.905 van de 5 sterren

Naast de sterren die uitgedeeld worden, kan iedereen ook een opmerking achterlaten. In deze opmerkingen wordt gedeeld wat iemand goed vond aan je nummer en wat verbeterpunten zijn. Hieronder een aantal dingen die ik veel voorbij heb zien komen (vertaald uit het Engels):

Tops:

  • Het chiptune gevoel is heel goed gedaan.
  • Mooi minimalistisch gehouden, wat goed bij de game past.

Tips:

  • De bas zit helemaal links, wat niet zo fijn ligt in de mix. Probeer de bas wat centraler te zetten.
  • Er hadden wat tegengestelde melodieën in het nummer mogen zitten, om het wat interessanter te maken.

Wil je alle comments lezen, klik dan hier.

Conclusie

Uiteindelijk is het redelijk spannend om mee te doen aan een game jam, ook al hoef je alleen de muziek te componeren. Je weet van tevoren niet wat het thema zal zijn en of je de game in kwestie zal kennen. Ken je de game niet, dan moet je vooraf meer onderzoek doen dan iemand die welk bekend is met de game.

Bij het mixen moet ik in ieder geval opletten dat er balans is. Ikzelf vond de bas links niet storend, maar de opmerking kwam zo vaak terug, dat ik geleerd heb dat de bas wat centraler mag liggen. Door mee te doen aan dit soort jams, krijg ik feedback op mijn werk en krijg ik leerkansen.

Ik ga in ieder geval vaker meedoen met game jams, en voor de derde Alternative Soundtrack jam sta ik al ingeschreven. Wil je graag op de hoogte blijven van mijn inzendingen, schrijf je dan in op mijn Gamemuziek Nieuwsbrief, of volg me op Twitch, waar ik regelmatig sessies stream.

Over mij

Ik zal me meteen even voorstellen. Mijn naam is Kyra van Meijl, een zangeres en componist gespecialiseerd in retro 2D platform puzzelgames.  Ik ben in 1998 geboren in het Brabantse Someren-Eind. Al van kleins af aan...  Lees meer

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.