Ontdek mijn creatieve reis in het maken van een 8-bit cover van het betoverende nummer 'Tropical Eden' uit de populaire game Subnautica. Als grote liefhebber van retro gaming en muziek, heb ik mij laten inspireren door de unieke sfeer en geluiden van dit onderwateravontuur. In deze blogpost deel ik mijn passie voor Subnautica, bespreek ik het originele nummer en onthul ik mijn aanpak bij het creëren van een authentieke 8-bit interpretatie. Leer hoe ik de toon, het tempo en de essentiële elementen van het nummer heb behouden, en ontdek hoe ik mijn liefde voor gaming en muziek heb samengebracht in dit creatieve project. Dompel jezelf onder in de wereld van Subnautica en 8-bit muziek, en laat je inspireren door mijn muzikale reis.
Afbeelding gemaakt door Eric Ruth.
Een van mijn favoriete games van het moment is toch wel Subnautica. De opvolger, Subnautica Below Zero, is net zo goed. Naast de gameplay is de muziek ook ontzettend goed gedaan. Ook al hebben beiden games een andere componist, de muziek past goed bij elkaar en bij de games. Het leek mij een heel leuk idee om een 8-bit cover te maken van een van mijn favoriete nummers van Subnautica: ‘Tropical Eden.’
Wat is Subnautica?
Subnautica is een horror duikspel. In first person perspectief speel je een astronaut die tijdens de landing op een nieuwe planeet uit de lucht wordt geschoten. Met behulp van de technologie van Altera, de organisatie waar je voor werkt, kom je steeds verder in de game en ontdek je steeds meer over de wezens die er gewoond hebben en de angstaanjagende monsters die er rondzwemmen. Daarbij moet je ook in de gaten houden dat je op tijd naar de oppervlakte zwemt of op een andere manier aan zuurstof komt.
Tropical Eden
Het nummer dat ik gecoverd heb, is geschreven door Simon Chylinski. Het nummer wordt vooral gebruikt op de achtergrond in de buurt van je ‘drop pod,’ waar je de gameplay begint. De muziek in Subnautica heeft het meeste weg van EDM, maar hier en daar is wat 8-bit te bekennen. Het nummer heef veel fade-in en -out effecten en er wordt veel gebruik gemaakt van reverb. Het is logisch dat de componist vooral synthesizers heeft gebruikt, aangezien het spel zich op een andere planeet afspeelt en er sprake is van ver geavanceerde technologie. In dit specifieke nummer voel je niet de horror, maar er zijn in het spel genoeg nummers waarbij je wel de dreiging voelt.
Wat heb ik ermee gedaan?
De toonsoort en het tempo heb ik overgenomen van het origineel, net als de vorm. Ik probeerde zo dicht mogelijk bij 8-bit te blijven, dus er kunnen niet te veel tracks onder elkaar staan. Daarom heb ik ervoor gekozen om veel weg te laten uit het nummer en me te focussen op de elementen waarvan ik denk dat ze het belangrijkst zijn voor het nummer:
- Melodie
- Bas
- Tegenhangende melodie
- Ritme
In de eerste twee maten hoor je een doorlopende bas met wat meerstemmigheid. Die meerstemmigheid verdwijnt zodra de tegenhangende melodie erbij komt, omdat er anders te veel trakcs tegelijk zouden klinken. Dit is in officiële 8-bit niet mogelijk. Die meerstemmigheid komt ook niet meer terug, omdat het voor mijn gevoel anders te rommelig werd. De hoofdmelodie is opgedeeld in een hoge en een lage melodie, die ook een andere klank hebben. Ik heb geprobeerd met een square frequentie zo dicht mogelijk bij het geluid van het origineel te komen. De tegenhangende melodie en de bas heb ik met een triangle frequentie gemaakt, ook weer zo dicht mogelijk bij het geluid van het origineel. De fade-in en -out effecten en de reverb heb ik niet gebruikt, omdat dit in 8-bit ook niet gebruikt wordt. De drums heb ik met noise gemaakt en ik heb geprobeerd zo dicht mogelijk bij het ritme van het origineel te komen.
In deze blogpost heb ik mijn passie voor Subnautica en de muziek van het spel gedeeld, evenals mijn creatieve proces bij het maken van een 8-bit cover van het nummer 'Tropical Eden'. Het is geweldig om te zien hoe de muziek van Subnautica, gecomponeerd door getalenteerde mensen zoals Simon Chylinski, de sfeer van het spel versterkt en spelers onderdompelt in de mysterieuze onderwaterwereld. Door mijn eigen interpretatie te geven aan dit nummer, heb ik geprobeerd de unieke elementen van de 8-bit esthetiek te behouden, terwijl ik trouw blijf aan het originele gevoel van het nummer.
Wat vind jij van de cover? Zou je iets anders hebben gedaan? Ik lees het graat terug in een reactie! Ik hoop dat deze blogpost je heeft geïnspireerd om zelf creatief aan de slag te gaan en nieuwe manieren te ontdekken om je favoriete games te ervaren. Bedankt voor het lezen en blijf op de hoogte voor meer muzikale avonturen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief en me te volgen op Youtube en LinkedIn.
Over mij
Ik zal me meteen even voorstellen. Mijn naam is Kyra van Meijl, een zangeres en componist gespecialiseerd in retro 2D platform puzzelgames. Ik ben in 1998 geboren in het Brabantse Someren-Eind. Al van kleins af aan... Lees meer
Reactie plaatsen
Reacties